خانه / اب کولینگ / مطالب آموزشی آب کولینگ / سیستم کولینگ یکبار گذر

سیستم کولینگ یکبار گذر

سیستم کولینگ یکبار گذر و تصفیه اب در این سیستمها :

سیستم کولینگ یکبار گذر یا Once Through  به سیستمهایی اطلاق می شود که آب کولینگ یکبار از تجهیزات انتقال حرارت (مانند مبدل های حرارتی ) گذر کرده و سپس تخلیه می شود مانند سیستم آب کولینگ موجود در پارس جنوبی که آب کولینگ را از عمق ۳۰ متری عمق دریا دریافت کرده و پس از عبور از Sea Intake و تصفیه ؛ جهت خنک کاری وارد تجهیزات انتقال حرارت شده و سپس به دریا تخلیه می شود .سیستم کولینگ یکبار گذر

این سیستم زمانی انتخاب می شود که پلنت در مجاورت یک منبع آب گسترده ( مانند دریا یا رودخانه ) قرار داشته باشد و تجهیزات مصرف کننده ،ارتفاعی بیش از ۱۵ متر از سطح آب نداشته باشند . با این حال، هزینه های سیستم یک بار گذر با توجه به قوانین زیست محیطی هر منطقه می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. یکی از این محدودیت های زیست محیطی ؛ ماکزیمم دمای تخلیه آب برگشت می باشد که باعث کاهش ΔT و در نتیجه افزایش مقدار جریان آب کولینگ در جهت جبران ΔT می شود که منجر به افزایش هزینه ها خواهد شد . علاوه بر این، قوانین زیست محیطی ممکن است در خصوص تصفیه این آب در هنگام تخلیه سختگیرانه باشد و منجر به تصفیه حجم عظیمی از این آب گردد که آن نیز باعث افزایش هزینه ها خواهد شد .

تصفیه اب در سیستمهای یکبار گذر:

سیستمهای یکبار گذر معمولا آلودگی هایی نظیر آشغال های دریایی ، جلبک دریایی ، میکروارگانیسم های دریایی مانند ماهی ها و رشد بیولوژیکی ایجاد کنند. مشکلات خوردگی و رسوب گذاری در این سیستمها ناچیز است ( به دلیل یکبار گذر بودن و عدم تبخیر  و تغلیظ آب) . در سیستم های آب شور، مشکل خوردگی با انتخاب مواد مناسب ؛ مرتفع می شود و مشکل رسوب گذاری معمولا رخ نمی دهد.
محفاظت سیستم در مقابل جلبک دریایی و یا سایر آشغالهای درشت  با انتخاب دقیق محل ذخیره آب (Intake Water)  و استفاده از سرند های مخصوص (Screen)  صورت می گیرد .

محفاظت در برابر رسوب گذاری توسط میکروارگانیسم های دریایی و رشد بیولوژیکی در سیستم از طریق تزریق کلر، هیپوکلریت، کلرین / برمین  یا سایر مواد شیمیایی مشابه که این رشد را می کاهند، به دست می آید. تزریق کلر توسط پکیجهای تزریق معمولا به مقداری کافی افزوده می شود به طوریکه مقدار باقی مانده کلر ۱ Wppm  در پساب (chlorination شوک) باشد . تزریق کلربه صورت مداوم برای ۲ تا ۳ روز در هر ماه در دوزهای پایین تر (۰٫۳ wppm کلر باقی مانده در پساب) نیز می تواند علاوه بر chlorination شوک استفاده شود. معمولا حجم آب زیاد تخلیه شده از سیستم های یک بار گذر نیاز به تصفیه شیمیایی بسیار پر هزینه ای جهت جلوگیری از خوردگی سیستم دارد که این مشکل توسط انتخاب مناسب جنس مبدلهای حرارتی و با بالا نگه داشتن سرعت آب در لوله های مبدل  ( بالای ۰٫۹  m / s) رفع می شود.

در ادامه می توانید جهت آشنایی بیشتر با این سیستم،  نقشه شماتیک فرایندی سیستم های یکبار گذز را دانلود نمایید.

منبع :  Design Practice شرکت Exxonmobil 

دانلود

پسورد فایل : utilityprocessdesigner.ir

جهت دانلود ابتدا می بایست نام نویسی نمایید

همچنین ببینید

پمپ کولینگ ( منحنی H-Q پمپ قسمت ۵)

منحنی H-Q پمپ ها و طریقه انتخاب پمپ از روی منحنی های پمپ : در …

دیدگاهتان را بنویسید