انواع روغن های حرارتی

تقسیم بندی روغن های حرارتی :انواع روغن های حرارتی

روغن های انتقال حرارت با درجه حرارت بالا معمولا به سه دسته تقسیم بندی می شوند :
۱٫ Synthetics
۲٫ Hot Oils
۳٫  Other Including Silicons

Synthetics : 

روغن های Synthetics  که با عنوان “aromatics” نیز شناخته شده اند ، مایعات ساختاری هستند که مخصوص سیستمهای انتقال حرارت ساخته می شوند و ساختارها آنها برپایه بنزن و شامل مایعات دی فینیل اکسید / دی فینیل، دیفنیلتتان ها، دی بنزیلولتوئین ها و ترفنیل ها هستند.آنها از ترکیبات آلی و معدنی قلیایی تشکیل شده اند و در فرم رقیق شده با غلظت های ۳ تا ۱۰ درصد استفاده می شوند. روغن های Synthetics مزایای زیادی نسبت به دو نوع دیگر دارند .از این روغن می توان در دمای بالاتر (در رنج ۴۰۰ درجه سانتیگراد) و به طور ایمن تر ؛ سیستم را اپراتوری نمود، در حالی که روغن های غیر سینتتیک تنها  تا دما حداکثر ۳۰۰ درجه سانتیگراد پایدار هستند . اما قیمت این روغن نسبت به انواع دیگر بالاتر است . به طور کلی روغن های سنتتیک با دمای کاری  بیش از ۳۴۰ درجه سانتی گراد ؛ معمولا  دو تا سه برابر گران تر از روغن های حرارتی با درجه حرارت متوسط تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد است.

Hot Oils :

وقتی نفت خام از زمین استخراج می شود، طیف وسیعی ازمواد آلی را در خود دارد .ترکیبات نفت از هیدروکربن های بسیار سبک تا مولکول بسیار سنگین ؛ بازه گسترده ای دارند . در پالایشگاه ها، نفت خام تقطیر شده و محصولات مختلفی مانند : محصولات سبک (گاز و حلالهای سبک )، سوخت (نفت گاز)، برش روغنی و محصولات سنگین (نفت سنگین و آسفالت) را شامل می شود . روغن های داغ ، حاصل از برش های روغنی (Lube Cut) می باشند و پس از پالایش بیشتر آنها و تعیین ویسکوزیته به گرید های مختلفی تقسیم بندی شده و در بازار به فروش می رسند.

محدوده عملیاتی دمایی مایعات مبتنی بر نفت از -۲۰ درجه سانتیگراد تا بیش از ۳۰۰ درجه سانتیگراد متغیر می باشد . روغن های داغ ( Hot Oils ) مزایای قابل توجهی نسبت به Synthetics  در قیمت ،حمل و نقل و امحاء دارند . علاوه بر این، مایعات پایه نفتی پس از تجزیه (degradation)  تشکیل مواد زائد خطرناک و بوی تند و تلخی نداشته و بنابراین می توان به راحتی آنها را از بین برد. با این حال، روغن های داغ در دماهای بالا ؛ پایداری کمتری دارند.

 

Other Including Silicons :

مایعات مبتنی بر سیلیکون، و به طور عمده مایع هیبرید گلیکول،  الویت اول سیستمهایی است که انتخاب سیال حرارتی سازگار با محصول پروسسی ؛  اهمیت زیادی دارد .از معایب این دسته از روغن ها می توان با هزینه های بالا و بازدهی پایین نسبت به رنج وسیع دمایی در دو دسته دیگر روغن اشاره کرد .

در ادامه جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به این سایت مراجعه فرمایید .

 

 

همچنین ببینید

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۵ مخزن ذخیره روغن داغ)

جهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می …

دیدگاهتان را بنویسید