دی اریتور چیست؟

Deaeration :

دستگاه هوازدا و یا گاز زدا ، روش فیزیکی براي جدا کردن گازهاي خورنده مانند اکسيژن و دي اکسيد کربن از آب تغذيه ديگ هاي بخار می باشد.دی اریتور چیست؟

جدا سازي اکسيژن و دي اکسيد کربن نامحلول در آب، از بروز خوردگي در لوله ها، پمپها، بدنه ديگ هاي بخار و خطوط برگشت کندانس، جلوگیری مي کند. همچنین این گازها در سیستم بخار مانند عایق حرارتی عمل نموده و انتقال حرارت را در سطوح انتقال حرارت با مشکل مواجه می نماید . بنابر این آب تغذیه دیگ های بخار می بایست قبل از استفاده در دیگ و تبدیل آن به بخار در دی اریتور گاززدایی شود .

به طور کلی دی اریتور به دو منظور گاززدایی و نیز پیش گرمایش آب ورودی به دیگ جهت جلوگیری از شوک حرارتی به دیگ بخار ؛ مورد استفاده قرار می گیرد .

دی اریتور ها در خلاء و يا تحت فشار طراحی می شوند . برای دیگ های بخار از دی اریتور های تحت فشار استفاده می گردد و در صورتیکه در پلنتی که دارا ی چندین لول بخار  ( بخار پر فشار یا HP STEAM ؛ بخار فشار متوسط MP STEAM  و بخار کم فشار LP STEAM )  باشد ؛ از دی اریتور  های تحت فشار استفاده گردد ،معمولا فشار راه اندازی دی اریتور با فشار LP STEAM  یکسان است .

در دی اریتور ها دو بخش عمده وجود دارد . یکی کلاهک دی اریتور و دیگری بدنه آن (قسمت ذخیره اب هوازدایی شده )

در قسمت کلاهک آن ، بخار و آب به صورت غير هم جهت وارد مي شوند و  روشهاي تماس آب و بخار به صورت پاششي (Spray) و يا سيني هاي غربالي (Sieve tray)، سيني فنجانکي (Bubble tray) و بستر آکنده (Packed bed) است .

قسمت اعظم بخار در اثر تبادل حرارت با آب مايع مي شود. آب گرم شده و با کاهش حلاليت گازها در آب، گازهاي خورنده به فاز بخار منتقل شده و از بالاي کلاهک دی اریتور خارج مي شود. پايين بودن فشار جزئي گازها در فاز بخار عامل ديگري براي انتقال گازها از مايع به بخار به شمار مي آيد.

 برای دیگ های بخار زیر ۲۰ بار فشار مقدار اکسیژن می بایست mg/l  ۰٫۰۳ باشد و برای دیگ های بخار بالای ۲۰ بار فشار این مقدار باید mg/l  ۰٫۰۲ باشد. در پلنتهایی که دارای یک لول فشار بخار می باشند معمولا از دی اریتور های تحت فشار با فشار ۰٫۲ بار استفاده می شود و بالانس حرارتی آن در ۱۰۵ درجه سانتیگراد بسته می شود .

در ادامه می توانید  با دانلود قسمتی از  ” هندبوک Spirax Sarco ”  با قسمت های مختلف این تجهیز؛ پارامترهای مهم طراحی آن و نیز بالانس حرارتی این وسیله و طریقه محاسبه مقدار بخار مورد نیاز آن  و ….. آشنا شوید .

دانلود

پسورد فایل : utilityprocessdesigner.ir

جهت دانلود ابتدا می بایست نام نویسی نمایید

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

Boiler Water Chemical Treatment

Boiler Water Chemical Treatment :  تصفیه شیمیایی آب بویلر که معمولا جهت جلوگیری از خوردگی …

دیدگاهتان را بنویسید