خانه / آب صنعتی / مطالب آموزشی آب صنعتی / راهنمای انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس

راهنمای انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس

انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس :

یکی از مشکلات رایج در سیستم اسمز معکوس  Fouling یا رسوب گرفتگی ممبران ها می باشد که مستقیما به چگونگی طراحی سیستم پیش تصفیه ارتباط دارد .طراحی یک سیستم پیش تصفیه کامل و منطبق با املاح و رسوبات موجود در آب خام، کمک فراوانی در کاستن رسوب گرفتگی های ممبران ها خواهد نمود .

در اغلب اوقات می توان با داشتن برنامه منظم ومتناوب در شستشوی ممبران ها،میزان تخریب ممبران ها را به حداقل رساند  در برخی موارد اشتباهات اپراتوری مانند :بالا بردن بیش از حد ریکاوری دستگاه و یا تزریق دوز اشتباه ادتیو های شیمیایی ؛ میتواند باعث بالا رفتن میزان رسوب گرفتگی و تخریب ممبران ها شود .رسوب گرفتگی ممبران ها موجب کاهش جریان پرمیت و یا کاهش salt rejection می شود . همچنین افت افت فشار بین آب ورودی و کنسانتره نیز می تواند از دلایل گرفتگی ممبران ها باشد.شستشوی شیمیایی غشاهایی که دچار رسوب گرفتگی شده اند معمولا با مواد پاک کننده مناسب و مختلف در حالت قلیایی (تا pH 12) و در حالت اسیدی (pH 2) انجام می پذیرد .

جدول ذیل که از هندبوک شرکت  Toray Chemical Korea اقتباس شده است ، راهنمای جامعی است تا بتوان مواد شیمیایی مناسب را جهت شستشوی ممبران ها، متناسب با رسوب تشکیل شده ، انتخاب نمود .

همچنین شما می توانید طریقه و زمان شتسشوی ممبرانهای اسمز معکوس را در اینجا مشاهده نمایید.

.

همچنین ببینید

سیستمهای تبخیری تصفیه آب

سیستمهای تبخیری تصفیه آب : بسیاری از پالایشگاه ها در ساحل و یا نزدیک ساحل …

دیدگاهتان را بنویسید