خانه / روغن حرارتی / مطالب آموزشی روغن حرارتی / سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۳ سایزینگ پمپ سیرکوله)

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۳ سایزینگ پمپ سیرکوله)

تجهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می باشند :

  1. (Fired heater and waste heat recovery units from gas turbine generator (GTG
  2. Hot oil expansion vesselسایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی
  3. Hot oil circulation pump
  4. Hot oil filter
  5. Hot oil start-up pump
  6. Hot oil run down cooler
  7. (Heat exchangers (Consumers
  8. Hot oil storage tank
  9. Hot oil make up pump
  10. Hot oil drain drum and drain system
  11. Hot oil sump pump

در این قسمت و پست های بعدی در خصوص ملاحظات و چگونگی طراحی این تجهیزات ، مطالبی جهت استفاده  شما عزیزان قرار خواهد گرفت :

قسمت اول) سایزینگ پمپ سیرکوله روغن داغ : Hot oil Circulation Pump 

پمپ های سیرکوله مدار روغن های حرارتی معمولا از نوع سانتریفیوژ  افقی و تک مکشه هستند که وظیفه چرخاندن روغن حرارتی در لوپ روغن و انتقال حرارت روغن به تجهیزات مختلف را دارند. این پمپ ها براساس استاندارد DIN24255 طراحی و ساخته می شوند .

دبی این پمپ معادل مجموع دبی های مورد نیاز برای انتقال حرارت مورد نیاز در مصرف کننده های سیستم  (Heat Duty) می باشد که معمولا به آن ۱۰ درصد نیز اضافه می شود . در صورتیکه سیستم دارای فیلتر جانبی در Bypass پمپ باشد ، ۱۰ درصد دیگر نیز برای این جریان ، روی ظرفیت پمپ دیده می شود .چیدمان این پمپ به صورت %۱۰۰*۱ (یعنی یه پمپ در حال کار و یکی استند بای) و یا %۵۰*۳ (یعنی دو پمپ در حال کار و یکی استند بای) طراحی می شود که این کاملا به شرایط پروسسی سیستم ارتباط دارد . پمپ های استند بای روغن داغ می بایست همیشه در حالت پیش گرم آماده به استارت باشند تا از بروز شوک حرارتی در انها جلوگیری شود که برای این منظور یک سیستم بای پس با سایز پایین در کنار شیر یکطرفه خروجی پمپ تعبیه می شود و بدین وسیله همیشه جریان کمی از روغن داغ در آن جریان دارد.Hot oil Circulation Pump

فشار پمپ نیز مجموع فشار مخزن انبساط و افت فشار تمامی خطوط  ،شیر الات ، اتصالات و تجهیزات می باشد . نکته مهم در طراحی پمپ آن است که پمپ دارای توان کافی جهت چرخاندن روغن سرد در  ابتدای راه اندازی سیستم  (که روغن سرد با ویسکوزیته و چگالی بالا وجود دارد ) باشد .

 

برای تعیین NPSHa پمپ (که منجر به محاسبه ارتفاع elevation مخزن انبساط خواهد شد)  فرض می شود که فشار بخار روغن داغ برابر با فشار در مخزن انبساط در دمای نرمال عملیاتی است. در صورت لزوم، میتوان با افزایش ارتفاع مخزن انبساط از کافی بودن NPSHa اطمینان حاصل نمود . معمولا طراح ؛ حاشیه یک متری برای اطمینان در محاسبه  NPSHa، در نظر می گیرد . NPSHr که توسط سازنده پمپ مشخص شده است می بایست ۱ تا ۲ فوت کمتر از NPSHa باشد .

 

برگرفته شده از سایت :https://www.researchgate.net

 

همچنین ببینید

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۵ مخزن ذخیره روغن داغ)

جهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می …

دیدگاهتان را بنویسید