خانه / آب کولینگ

آب کولینگ

مقدمه :

هدف از این بخش آشنایی کامل خوانندگان عزیز با انواع آبهای کولینگ (سرد کننده) در صنعت ؛ سیستم (تجهیزات) تولید آبهای کولینگ ، سیستم ها و تجهیزات توزیع آب کولینگ در فرایندها میباشد به نحوی که بتوانید با شناخت سیستمهای متفاوت تولید و توزیع آبهای کولینگ ، دانش طراحی در این زمینه را به طور کامل فرا بگیرید .آموزشها به نحوی میباشد که از مراحل ابتدایی شروع می شود و تا مراحل پیشرفته ارایه خواهدد شد به طوریکه خواننده قادر باشد در خصوص انتخاب تجهیزات مناسب برای سیستم آبهای کولینگ ،طراحی های مربوطه و … اقدام نمایند .

سیستم تولید آبهای کولینگ یکی از بخش های مهم اکثر صنایع و کارخانجات مختلف می باشد ودارای انواع مختلف  آب کولینگ Cooling Water، آب چیلد Chilled Water ، آب گلایکول  Glycol Water و براین Brine میباشد و روشهای تولید متفاوتی می باشد . دوستانی که به نحوی با این سیستم آشنایی دارند ؛ مشکلات زیادی را نیز در این بخش تجربه کرده اند . آنچه که اینجانب پس از سالها کار و فعالیت در صنعت مشاهده نمودم اکثر این مشکلات به طراحی های اولیه و نیز بخشی به انتخاب نادرست تجهیزات مربوطه در این بخش مربوط می شود که همه و همه مربوط به عدم اطلاعات کافی و دانش محجور طراحی یوتیلیتی ها می باشد .

روشهای تولید آب کولینگ در هر محلی با محل دیگر متفاوت است مثلا تولید آب کولینگ در پالایشگاه های عسلویه با نواحی مرکزی ایران کاملا متفاوت است . در عسلویه از آب دریا (سیستم باز) به منظور خنک کردن و در نواحی مرکزی از برجهای خنک کن برای این منظور استفاده میشود .

در این مسیر ؛ آموزش ها به صورت قدم به قدم از مراحل ابتدایی شروع تا مراحل پیشرفته با استفاده از هندبوک ها و مراجع معتبر و استاندارد های روز دنیا صورت خواهد پذیرفت .

در بخش طراحی سیستم های  اب کولینگ ؛ قبل از طراحی های پایه و تفضیلی ، طراحی مفهومی یک سیستم تصفیه اب و توزیع مناسب ؛ از الزامات اولیه کار است که نیازمند دانش و اطلاعات کافی ار فرآیندی که آب در آن مصرف می شود (بخش پروسس) ، است .به طور مثال انتخاب نوع و تعداد تجهیز تولید کننده آب کولینگ کاملا منوط به چگونگی روند پروسس یک کارخانه صنعتی می باشد .

همچنین در بخش توزیع آب کولینگ؛ نحوه آب رسانی و سایزینگ لوله های آب تجهیزات مختلف پروسسی نیازمند داشتن اطلاعات کافی در خصوص آن تجهیز می باشد .

در قسمت آب کولینگ دو قسمت وجود دارد که شامل موارد ذیل می باشند :

هندبوک ها و راهنماهای آب کولینگ
مطالب آموزشی طراحی سیستم تولید و توزیع آب کولینگ

هندبوک ها و راهنماهای آب کولینگ :

در این بخش هندبوک ها و مراجع اصلی و معتبر و نیز نرم افزارهای مرتبط در خصوص طراحی سیستمهای تولید و توزیع آب کولینگ در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت .

 

مطالب آموزشی طراحی سیستم تولید و توزیع آب کولینگ:

در این بخش مطالب قرار داده شده در دو زمینه می باشند :

۱) سیستم (تجهیزات) تولید  آب کولینگ :

در صنعت تجهیزاتی گوناگونی جهت تولید آب کولینگ استفاده می شود که وابسته به مشخصات مورد نیاز پروسس  و نیز محل مورد استفاده است .در بخش ((مطالب آموزشی طراحی سیستم تولید و توزیع آب کولینگ)) آشنایی دقیقی با تجهیزات مربوطه مانند برجهای خنک کن  ؛ چیلرها؛ مبدلهای حرارتی و سیستم دوزینگ مواد شیمیایی و ….به دست خواهید آورد .. همچنین در خصوص شناخت دسته بندی های مختلف ، آشنایی با قسمت های مختلف این تجهیزات ، نحوه انتخاب تجهیزات برای یک کارخانه ، سازندگاه معتبر داخلی و خارجی و دهه ها مطالب مفید و آموزنده دیگر آشنا خواهید شد.در این آموزشها معمولا از مراجع معتبر و روز دنیا استفاده خواهد شد .

سیستم آب کولینگ

 

۲)سیستم ها و تجهیزات توزیع آب کولینگ در فرایندها :

در این قسمت با شبکه توزیع آب کولینگ در پروسسهای و تجهیزات مختلف و نیز تجهیزات مورد استفاده در این شبکه (مانند پمپ ها؛ مخازن نگهداری خاص و ….) و نیز سایزینگ خطوط آب کولینگ و محاسبات افت فشار و ده ها مطالب مفید دیگر آشنا خواهید شد .

سیستم آب کولینگ

 

هندبوک ها و راهنماهای آب کولینگ مطالب آموزشی طراحی سیستم تولید و توزیع آب کولینگ