خانه / آب صنعتی / مطالب آموزشی آب صنعتی / سیستم تصفیه آب درصنایع دارویی(قسمت چهارم) 

سیستم تصفیه آب درصنایع دارویی(قسمت چهارم) 

چیدمان تجهیزات تصفیه آب صنایع دارویی :

همانطور که قبلا توضیح داده شد ، چیدمان تجهیزات مربوط به تصفیه آب در صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است.تصفیه آب صنایع دارویی

و بسته به نوع و اسپک آب تصفیه درخواستی این چیدمان ها صورت می پذیرد. در این بخش می توانید طریقه چیدمان و مشخصات فنی اولیه مربوط به تصفیه آب در صنایع دارویی را ملاحظه فرمایید .

جهت تصفیه آب برای استفاده در صنایع دارویی نیاز به برداشتن آلاینده ها از آب خام برای رعایت استانداردهای USP دارد.  در صنایع دارو سازی معمولا دو نوع  آب وجود دارد:

  1. آب برای استفاده موضعی و یا تمیز کردن و یا تولید مواد موثره دارو   Pure Water که مشخصات فنی این آب با توجه به استاندارد USP بدین صورت است :                                                                   conductivity limit of 0.6–۴٫۷ µS/cm, a total organic carbon or total oxidizable carbon (TOC) limit of 500 ppb (µg/L), and a bacteria-count limit of 100 cfu/mL

۲٫  آب برای تزریق Water for Injection که مشخصات فنی این آب با توجه به استاندارد USP بدین صورت است

conductivity limit of 0.6–۴٫۷ µS/cm, a TOC limit of 500 ppb (µg/L), an endotoxin limit of 0.25 endotoxin units/mL and a bacteria-count limit of 10 cfu/100 mL

کاملا واضح است  تهیه این نوع آب که مستقیما با سلامتی افراد و جامعه در ارتباط است از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . متاسفانه آنچه که اینجانب در برخی از صنایع دارو سازی مشاهده نموده ام عدم اطلاع و آگاهی طراحان سیستمهای تصفیه اب از خواسته ها و الزامات این صنعت در این زمینه (تصفیه آب ) بوده است به طوریکه با طراحی و چیدمان اشتباه تجهیزات تصفیه اب ؛ باعث میشوند تا ناخالصی های موجود در آب مثلا در ساخت مواد موثره دارویی ( Active Pharmaceutical Ingredient) تاثیر نامطلوب گذاشته (استفاده از آب ناخالص در راکتور های صنایع دارویی API ) ؛ از خلوص آنها کاسته و در نتیجه می تواند سلامتی افراد و جامعه  را تحت شعاع قرار دهد .

در این قسمت و در قسمت های دیگری -که در اینده در اختیار دوستان قرار میدهم – در خصوص طراحی  و چیدمان سیستم تصفیه آب صنایع دارویی جهت حصول نتایجی که با استاندارد USP مطابقت داشته باشد ؛ مطالبی را در اختیار عزیزان قرار می دهم که انشالا مثمر ثمر باشد و از آنجا که سلامتی افراد جامعه برای بنده بسیار پراهمیت است و  احساس مسئولیت مینمایم لذا در این زمینه حاضر به پاسخگویی و ارائه مشاوره رایگان به دوستان و شرکتهای مرتبط جهت طراحی سیستمی اصولی برای تصفیه اب میباشم .

این مطلب برگرفته شده از هندبوک PURE WATER HANDBOOK   از شرکت ” GE POWER “ میباشد .

شایان ذکر است چیدمان ذکر شده در این راهنما به صورت استاندارد بوده و ممکن است با توجه به اسپک آب هر منطقه و نظر طراح این چیدمان تغییر نماید .

همچنین شما می توانید جهت مطالعه در خصوص سیستم تصفیه آب دیالیز به اینجا مراجعه فرمایید .

دانلود دانلود مشخصات آب دارویی

پسورد فایل : utilityprocessdesigner.ir

جهت دانلود ابتدا می بایست نام نویسی نمایید

همچنین ببینید

راهنمای انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس

انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس : یکی از مشکلات رایج در سیستم اسمز …

دیدگاهتان را بنویسید