خانه / بخار / مطالب آموزشی سیستم بخار / طراحی حرارتی دی اریتور

طراحی حرارتی دی اریتور

طراحی حرارتی و سایزینگ دی اریتور :

همراهان گرامی همانطور که در پست های قبلی گفته شد ؛به طور کلی دی اریتور به دو منظور گاززدایی و نیز پیش گرمایش آب ورودی به دیگ جهت جلوگیری از شوک حرارتی به دیگ بخار ؛ مورد استفاده قرار می گیرد طراحی حرارتی دی اریتور.

مهندسین طراح می بایست در خصوص طراحی و یا چک کردن برخی پارامترهای مهم این تجهیز در زمان خرید  به نکات کلیدی و مهمی توجه نمایند که عبارتند از:

  1. معمولا  فشار راه اندازی دی اریتور با فشار LP STEAM  یک سایت یکسان است . در برخی از سایت ها ممکن است  به دلایل پروسسی وجهت استفاده از آب دی اریتور در تجهیزات دیگری به غیر از دیگ بخار  ، این تجهیز در دما و فشار بالاتری طراحی و راه اندازی شود . معمولا اگر این دلیل وجود نداشته باشد ، این تجهیزدر  ۰٫۲ بار (۰٫۳ psi ) و دمای اشباع ۱۰۵ درجه سانتیگراد طراحی و راه اندازی می شوند.
  2. ظرفیت مخزن ذخیره آب دی اریتور در سایت های مختلف با هم فرق دارد ولی در پالایشگاه ها و سایت های شیمیایی می بایست بر اساس ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ظرفیت انبارش آب در حالت فول لود دیگ ( یا دیگ ها) طراحی شود .به طور مثال اگر ظرفیت بویلر در حالت فول لود ۲۰ تن در ساعت باشد ؛ میبایست ظرفیت (High High Level) مخزن انبارش آب دی اریتور در حدود ۶٫۶ متر مکعب برای ۲۰ دقیقه  باشد .(۲۰ton/hr  × ۰٫۳۳ min = 6.6 m3) البته در سایت هایی که Snuffing  بخار دارند طراحی این مخزن با توجه به زمان مورد نیاز برای Snuffing و لود های Emergency Shutdown تعیین خواهد شد .
  3. مقدار بخار مورد نیاز دی اریتور جهت گرمایش آب می بایست بر اساس بدترین سناریو طراحی شود مثلا به فرض از دست دادن کل کندانس و استفاده از آب جبرانی با دمای پایین تر از دمای کندانس
  4. در دی اریتور های پاششی فشار نازل پاشش آب می بایست ۲ بار باشد این یعنی جهت سایزینگ پمپ تغذیه آب دی اریتور جهت محاسبات هیدرولیک فشار پاشش نازل دی اریتور ۲ بار در نظر گرفته شود .
  5. ارتفاع نصب دی اریتور بسته به فشار و دمای راه اندازی آن محاسبه می شود که در پستهای قبلی در خصوص آن توضیح داده شده است
  6. در بالانس حرارتی مقدار خروجی ونت دی اریتور در حدود ۲ درصد بخار ورودی ان در نظر گرفته میشود . جهت حصول اطلاعات بیشتر در خصوص بالانس حرارتی می توانید به اینجا و یا اینجا مراجعه فرمایید .

 

همچنین ببینید

Boiler Water Chemical Treatment

Boiler Water Chemical Treatment :  تصفیه شیمیایی آب بویلر که معمولا جهت جلوگیری از خوردگی …

دیدگاهتان را بنویسید