خانه / بخار / مطالب آموزشی سیستم بخار / طریقه سایزینگ بویلر بخار

طریقه سایزینگ بویلر بخار

طریقه محاسبه ظرفیت واقعی در بویلر :

اغلب مهندسان طراح پس از محاسبه مقدار بخار برای پروسس مورد نظر خود ، اقدام به خرید مولد (بویلر) مناسب برای آن می نماید اما همیشه چند پارامتر مهم در انتخاب بویلر نادیده گرفته می شود که میتواند پس از خرید و نصب بویلر ، باعث ایجاد مشکلات متعددی در چرخه انتقال حرارت شود .اما این پارامترها چیست ؟

  1. دبی مورد نیاز : بادر نظر گرفتن  مقدار بخار مورد نیاز برای مصرف کنندگان بخار ؛ مقدار کندانس ایجاد شده در طول خطوط لوله و نیز مقدار بخار مورد نیاز برای تجهیزات یوتیلیتی (مانند دی اریتور و …) مقدار دبی مورد نیاز بخار محاسبه می شود

۲٫ فشار مورد نیاز :با در نظر گرفتن دورترین مصرف کننده بخار و پس از سایزینگ خطوط و محاسبات افت فشار ؛ فشار مولد بخار محاسبه می شود .

مشخص نمودن دو پارامتر دبی و فشار الزام اولیه جهت خرید دیگ بخار است اما آیا می بایست دیگی با همان ظرفیت محاسبه شده ، سفارش داده شود ؟

قطعا خیر . معمولا آنچه که سازندگان دیگ بخار در جداول و یا پلاک های دیگ ذکر می کنند ، ظرفیت دیگ در شرایط خاصی است و به عواملی مانند فشار کاری دیگ ؛ دمای اب ورودی به دیگ و ظرفیت حرارتی سوخت مورد استفاده در دیگ بستگی دارد .

در صورتیکه سازنده در پلاک دیگ (و یا جداول مربوطه) موارد بالا را قید نکرده باشد ، تناژ قید شده در فشار اتمسفریک خواهد بود . به طور مثال اگر در پلاک دیگ ۱۰ تن در ساعت قید شده باشد یعنی این دیگ قادر است ۱۰ تن در ساعت آب را از فاز مایع به فاز بخار تبدیل نماید (Evaporation Rate ) و یا به عبارتی دیگر این دیگ قادر است بخاری معادل ۱۰ تن در ساعت با فشار یک بار تولید نماید .

با تغییر دمای آب ورودی به دیگ و یا فشار کاری آن ؛ تناژ بخار تولیدی نیز متفاوت خواهد بود که این مقدار را می توان توسط گرافی که در هندبوک شرکت اسپیراکس موجود است ، محاسبه نمود .

 

مثال :

 

دبی واقعی یک دیگ بخار با دمای اب ورودی ۶۸ درجه سانتیگراد و فشار کاری ۱۵ بار و پلاک ۲ تن در ساعت چه مقدار می باشد ؟

با توجه به دمای اب ورودی و فشار کاری و گراف روبرو ؛ درصد خروجی ۹۰ درصد خواهد بود و خواهیم داشت :

کیلوگرم در ساعت   ۱۸۰۰  = ۰٫۹ * ۲۰۰۰

همچنین برخی از سازندگان از Kw برای معرفی ظرفیت دیگ بخار خود استفاده می نمایند که در این صورت محاسبه ظرفیت بخار تولید شده توسط ان دیگ به صورت ذیل خواهد بود :

مثال:

دبی واقعی یک دیگ بخار با دمای اب ورودی ۵۰ درجه سانتیگراد و فشار کاری ۱۰ بار و پلاک ۳۰۰۰ kw چه مقدار می باشد ؟

 

آنچه که از مطالب بالا بر می آید این است که :

  1. خوانندگان عزیز توجه داشته باشند دیگ بخار خریداری شده می بایست از سازندگان معتبر که دارای مشخصات فنی کامل است خریداری شود تا در آینده با مشکلات متعدی تنظیر کمبود تناژ بخار و … مواجه نشوند .
  2.  ظرفیت بویلر مورد نظر قبل از خرید میبایست توسط مهندس طراح منطبق با شرایط پروسسی محل مورد نظر (از قبیل دمای آب ورودی و فشار مد نظر برای بهره برداری از دیگ) و مشخصات فنی سازنده دیگ ، چک و مورد بازبینی قرار گیرد .

 

 

همچنین ببینید

Boiler Water Chemical Treatment

Boiler Water Chemical Treatment :  تصفیه شیمیایی آب بویلر که معمولا جهت جلوگیری از خوردگی …

دیدگاهتان را بنویسید