خانه / روغن حرارتی / مطالب آموزشی روغن حرارتی / عدم استفاده از بلنکت نیتروژن در سیستم روغن داغ (اشتباهات رایج در صنعت روغن داغ)

عدم استفاده از بلنکت نیتروژن در سیستم روغن داغ (اشتباهات رایج در صنعت روغن داغ)

عدم استفاده از بلنکت نیتروژن در سیستم روغن داغ :Nitrogen Blanketing

دوستان گرامی “همانطور که قبلا نیز گفته شد” ، مخزن انبساط یکی از اجزای مهم سیستم روغنهای حرارتی می باشد که دو نقش مهم را ایفا می کند :

  1.  دمپ کردن تغییر حجم روغن ناشی از بالا رفتن دما روغن
  2. خارج کردن آب و هوا و گازهای غیر قابل کندانس در چرخه روغن در زمان راه اندازی اولیه

در سیستم های روغن حرارتی ، بلنکت نیتروژن در دو مخزن انبساط و نیز مخزن نگهداری اولیه روغن حرارتی از اهمیت بالایی برخوردار است . متاسفانه آنچه در اکثر صنایع کوچک  ایران مشاهده می شود  ؛به دلیل عدم وجود دانش و آگاهی لازم توسط طراحان سنتی در این بخش ؛ استفاده از بلنکت نیتروژن به فراموشی سپرده شده است  که این کار باعث بروز آتش سوزی در این سیستم خواهد شد .

اما به چه دلیل عدم استفاده از بلنکت نیتروژن باعث بروز آتش سوزی در سیستم روغن داغ می شود ؟

همانطور که قبلا نیز این موضوع گفته شد: بلنکت نیتروژن ، روغن های حرارتی را از مجاورت با اکسیژن هوا و اکسیداسیون محافظت می کند . روغن های معدنی  هنگامی که در مجاورت هوا در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد و بالاتر قرار می گیرند ، اکسید می شوند.(thermal degradation ) . این تغییر باعث می شود که  flash point و ignition point و auto-ignition temperatures روغن ؛ از مقادیر اولیه خود پایین تر بیاید و با نزدیک شدن دمای کاری روغن حرارتی به دمای auto-ignition  احتمال آتش سوزی افزایش یابد این یعنی عدم استفاده از بلنکت نیتروزن باعث نزدیک شدن نقطه اشتعال خود به خودی روغن به دمای کاری آن شده و با کوچکترین نشتی و یا داغ شدن منبع انبساط ، احتمال آتش سوزی به حداکثر خواهد رسید .

امید است دید علمی و مهندسی و آگاهی مهندسان و متخصصان دانشگاهی نسبت به مسائلی که با جان و مال افراد سر و کار دارد؛ بتواند در جلوگیری از بروز خسارات معنوی و مادی در صنعت جلوگیری نماید . انشالاء

 

همچنین ببینید

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۵ مخزن ذخیره روغن داغ)

جهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می …

دیدگاهتان را بنویسید