خانه / آب صنعتی / مطالب آموزشی آب صنعتی / مفاهیمArray و Pass در اسمز معکوس

مفاهیمArray و Pass در اسمز معکوس

چیدمان سیستم اسمز معکوس و مفاهیمArray و Pass در آن:

۱٫ Single Module System : اسمز معکوس

یک ماژول شامل یک Pressure Vessel  با هفت و یا هشت  ممبران (بسته به کارخانه سازنده ) است که به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند .

بسته به طراحی سیستم مقداری از جریان پساب خروجی (Concentrate) از مدول به ورودی آن برمی گردد  .سیستم های تک مدول زمانی انتخاب می شوند که تنها یک یا چند ممبران برای حصول دبی مورد نیاز آب تصفیه (Permeate) کافی باشد . افت فشار این سیستم در حدود ۰٫۳ تا ۲ بار خواهد بود که این مقدار بسته به تعداد ممبران ها ؛ سرعت و دمای جریان خوراک خواهد بود و جریان پساب توسط شیر مخصوص کنترل می شود. در این سیستم می توان در شرایطی مقدار ریکاوری را تا بالای  ۵۰ درصد افزایش داد

Recovery= Permeate flow / Feed flow

۲٫ Single Stage(Array) System : اسمز معکوس

در یک سیستم تک مرحله، دو یا چند ماژول به طور موازی قرار گرفته اند. خطوط آب خام ورودی ، محصول و پساب به صورت کلکتور به ماژول ها وارد یا خارج

می شوند.  ریکاوری در این سیستم های کمتر از ۵۰ درصد است و از این سیستم بیشتر به عنوان شیرین کننده آب دریا استفاده می شود.

 

 

۳٫ Multi  Stage(Array) System : اسمز معکوس

سیستم های با بیش از یک مرحله برای ریکاوری بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا سیستم دو مرحله ای برای بازیابی تا ۷۵٪ کافی است و برای بالا بردن ریکاوری، سیستم های سه مرحله ای استفاده شود ( تا ۸۷٫۵ درصد ریکاوری )  این اعداد بر اساس این فرض است که Pressure Vessel های استاندارد شش ممبرانه استفاده شود. به طور کلی، برای حصول بازده بالاتر، لازم است تا تعداد ممبران های سری افزایش یابد . در اینگونه سیستمها معمولا نسبت array  ها به یکدیگر ۲ به ۱ است یعنی اگر تعداد pressure vessel ها در array اول ۴ عدد باشد در array دوم ، ۲ عدد خواهد بود ( مانند تصویر)

 

۴٫ Double Pass  System :

 اسمز معکوس

 سیستم دو گذره (Double Pass)  ترکیبی از دو سیستم RO است که محصول خروجی (Permeate)  از RO اول (اولین پاس) خوراک ورودی به سیستم دوم (دومین پاس) می شود. هر دو pass سیستم RO ممکن است از آن باشد single array و یا multi array باشند. با این سیستم ، ضریب هدایت الکتریکی محصول  زیر ۱ μS / cm  خواهد بود و عاری از آلودگی و باکتری خواهد بود. از این آرایش جهت تهیه آب های صنایع دارویی و صنایع الکترونیکی استفاده می شود .

 

 

 

برگرفته شده از : DOW Technical Manual  شرکت  DOW   و Reverse Osmosis Technical Manual شرکت Toray Chemical Korea 

همچنین ببینید

راهنمای انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس

انتخاب مواد شیمیایی جهت شستشوی ممبران اسمز معکوس : یکی از مشکلات رایج در سیستم اسمز …

دیدگاهتان را بنویسید