خانه / بخار / مطالب آموزشی سیستم بخار / طریقه سایزینگ مشعل بویلر

طریقه سایزینگ مشعل بویلر

طریقه محاسبه ظرفیت مناسب مشعل در بویلر :

یکی از پارامترهای بسیار مهم در خرید یک بویلر ؛ دقت در ظرفیت مشعل نصب شده روی آن می باشد . انتخاب نادرست مشعل باعث کاهش راندمان کلی بویلر خواهد شد و اصطلاحا باعث می شود بویلر به تناژ نرسد . برای انتخاب مشعل مناسب نیاز است تا پارامترهای ذیل را بدانیم :

 

  1. ظرفیت حرارتی بویلر :ظرفیت حرارتی بویلر همان میزان حرارتی است که یک بویلر از مشعل دریافت می کند و به آب منتقل می نماید. در واقع این میزان حرارت همان میزان حرارت خروجی یک مشعل است که بستگی به راندمان آن دارد  . با یک حساب سرانگشتی مقدار انرژی مورد نیاز برای تولید یک کیلو گرم در ساعت بخار برابر با ۵۴۰ کیلوکالری در ساعت است .

۲٫ ارزش حرارتی سوخت مصرفی بویلر : مشعل ها از نظر نوع سوخت مصرفی به پنج دسته تقسیم می شوند:

  • گاز
  • گازوئیل
  • مازوت
  • مشعل های دو گانه سوز (گاز و گازوئیل)
  • مشعل های سه گانه سوز (گاز؛گازوئیل و مازوت)

این سوخت ها هر کدام ارزش حرارتی مختلفی دارند که عبارتند از:جدول ارزش حرارتی سوخت ها

 

۳٫ راندمان مشعل: مشعل های مختلف با توجه به ادعای سازنده آن دارای راندمان های مختلفی می باشند که معمولا در رنج جدول ذیل هستند :

۴٫ ارتفاع محل نصب مشعل از دریا : با توجه به یک محاسبه سرانگشتی به ازای هر ۳۰۰ متر ارتفاع بالاتر از سطح دریا ؛ چهار درصد به ظرفیت مشعل اضافه می شود .

 

    فرمول ها :

  • ظرفیت حرارتی مشعل = ظرفیت حرارتی بویلر / راندمان مشعل 
  • مصرف سوخت مشعل = ظرفیت حرارتی مشعل / ارزش حرارتی سوخت

  • ظرفیت حرارتی مشعل = ضریب ارتفاع از سطح دریا * ظرفیت حرارتی مشعل

– مثال : ظرفیت مناسب مشعل برای یک بویلر با ظرفیت ۱۰ تن در ساعت را برای شهر تهران محاسبه نمایید .(راندمان مشعل ۸۵ درصد فرض شود)

برای تولید ۱ Kg/hr بخار نیاز به  تقریبا ۵۴۰ کیلو کالری در ساعت حرارت می باشد .بنابراین ظرفیت حرارتی بویلر برابر است با :

 

 

 

 

 

 

 

 

بنابراین برای یک بویلر ده تن که بتواند در شهر تهران با سوخت گاز این مقدار بخار را تولید نماید ،مشعلی با ظرفیت تقریبی ۷٫۵ میلیون کیلوکالری در ساعت نیاز خواهد بود .

آنچه که از مطالب بالا بر می آید این است که :

  1. خوانندگان عزیز توجه داشته باشند در زمان خرید دیگ بخار به کاتالوگ سازنده و ظرفیت مشعل انتخاب شده برای آن دیگ توجه کافی داشته باشند . زیرا انتخاب نادرست ظرفیت مشعل قطعا در بازدهی دیگ و نتیجتا به تناژ نرسیدن دیگ موثر خواهد بود .
  2.  متاسفانه انچه که بارها در صنعت مشاهده نموده ام برخی از سازندگان و یا فروشندگان دیگ بر اثر ندانستن و یا سوء استفاده ، مشعلی با ظرفیت نامناسب و کمتر ( قیمت کمتر) برای دیگ در نظر می گیرند که این امر با انجام محاسبات و یا خرید دیگ از سازندگان معتبر و استفاده از راهنمایی کارشناسان خبره آن قابل جلوگیری است .

مطالب فوق برگرفته شده از :

  • کتاب موتور خانه بخار شرکت پاکمن
  • کتاب مراجعات سریع انتشارات یزدا

 

همچنین ببینید

Boiler Water Chemical Treatment

Boiler Water Chemical Treatment :  تصفیه شیمیایی آب بویلر که معمولا جهت جلوگیری از خوردگی …

دیدگاهتان را بنویسید