هوای فشرده چیست ؟

مقدمه هوای فشرده :

هوای فشرده شکلی از انرژی ذخیره شده ای است که برای راه اندازی ماشین آلات، تجهیزات، و یا فرآیندهای مورد استفاده قرار می گیرد. هوای فشرده در بسیاری از کارخانجات و برخی از صنایع سرویس استفاده می شود، در جاهاییکه استفاده از انرژی الکتریکال خطرناک و یا غیر عملی باشد ، از هوای فشرده جهت تامین انرژی برای ابزار آلات و تجهیزات استفاده می شود .

هوای فشرده

هوای اتمسفر حاوی بخار آب است، این میزان بخار آب در دمای بالا، بیشتر و در دمای پایین کم تر است. وقتی که هوا متراکم می‌شود غلظت آب افزایش می‌یابد.  واژهٌ نقطه شبنم فشار (PDP) به این منظور استفاده می‌شود که میزان آب موجود در هوای متراکم شده را توضیح دهد. این دمائی است که در آن بخار آب در فشار کاری جاری به آب تبدیل می‌شود. دمای نقطه شبنم فشار پایین نشان دهنده مقادیر کم بخار آب در هوای فشرده‌است.

به طور مثال کمپرسورهای هوا در شرایط اتمسفریک ۷ حجم از هوا را گرفته و به یک حجم هوای فشرده در فشار ۷ بار تبدیل میکنند و آنرا در جهت استفاده از ابزار آلات و تجهیزات انتقال می دهند .

در فرآیند فشرده سازی و خنک سازی هوا به دمای محیط، گرما و رطوبت، منتشر می شوند، همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است .

حرارت بازیافتی از کمپرسور هوا به طور بالقوه می تواند جهت بهره وری انرژی برای فرآیندهای دیگر، مانند گرم کردن فضا و یا آب استفاده  شود.

اکثر صنایع به راحتی می توانند ۱۰-۲۰٪ از هزینه های انرژی هوای فشرده خود را از طریق تعمیر و نگهداری روزمره مانند تعمیر نشت هوا صرفه جویی، کاهش فشار هوا، و جایگزینی فیلتر مسدود شده.  صرفه جویی  را بیشتری را می توان با دقت در انتخاب کنترل کمپرسور ، اضافه کردن ظرفیت مخزن ذخیره سازی، و ارتقاء خشک کن هوا و فیلتر به دست آورد.

 

دوستان عزیز در ادامه جهت تکمیل اطلاعات  به قسمتی از هندبوک با ارزش COMPRESSED AIR REFERENCE GUIDE  مراجعه و آنرا دانلود نمایید.

دانلود

پسورد فایل : utilityprocessdesigner.ir

جهت دانلود ابتدا می بایست نام نویسی نمایید

همچنین ببینید

Food and Beverage Grade Compressed Air

Food and Beverage Grade Compressed Air Best Practice Guideline : تامین هوای فشرده در کارنجات صنایع …

دیدگاهتان را بنویسید