خانه / بخار / دیگ بخار

دیگ بخار

دیگ بخار یا Steam Boiler محفظه ای است که در درون آن آب  به کمک یک منبع گرمایی به بخار تولید می شود. از بخار به منظور چرخاندن انواع توربین ها و گرم کردن سیالات مختلف در پروسس های گوناگون و ایجاد خلا و ….  استفاده می شود .

دسته بندی دیگ بخار :

به طور کل دیگ های بخار به دو دسته Water tube و Fire tube  دسته بندی می شوند .

دیگ بخار واتر تیوب :

همانطور که از اسم این دیگ مشخص است ، در این دیگ ها آب در داخل لوله ها و جریان گرم کننده آب (آتش) در پشت لوله ها میباشد .معمولا از دیگ بخار وار تیوب برای جریان بخار و فشار بالا مشخص شود. این دیگ ها قادرند تا ۴۵۰۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت   و فشار  ۱۳۰ بار بخار تولید کنند . معمولا بویلر های واتر تیوب با ظرفیت  ۱۶۰۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت در شرکت های سازنده ساخته می شوند و سپس به محل نصب ارسال می گردند و بالاتر از این حد در محل نصب ساخته می شوند .

اجزا مختلف این دیگ ها عبارتند از:دیگ بخار واتر تیوب

Steam Drum

Water Drum

Water Wall

Convection Bank

Economiser

Superheater

در این دیگ ها دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که بر اساس شکل آن میباشد که در فایل پیوست به طور کامل در این خصوص توضیحاتی بیان شده است

 

دیگ بخار واتر تیوب:

همانطور که از اسم این دیگ مشخص است ، در این دیگ ها  جریان گرم کننده آب (آتش) در لوله ها و آب در پشت لوله ها می باشد .از این دیگ ها برای ظرفیت ها و فشار های پایین استفاده می شود و معمولا قادرند تا ۳۵۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت   و فشار  ۲۵ بار بخار تولید کنند.

در این دیگ ها دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که به دو صورت Wet back و Dry back میباشد که در فایل پیوست به طور کامل در این خصوص توضیحاتی بیان شده است

در ادامه جهت تکمیل توضیحات می توانید فایل پیوست را که هندبوک شرکت متعبر  ” SPIRAX SARCO ” می باشد ، دریافت کنید .

دانلود

پسورد فایل : utilityprocessdesigner.ir

جهت دانلود ابتدا می بایست نام نویسی نمایید

 

همچنین ببینید

Boiler Water Chemical Treatment

Boiler Water Chemical Treatment :  تصفیه شیمیایی آب بویلر که معمولا جهت جلوگیری از خوردگی …

دیدگاهتان را بنویسید