خانه / روغن حرارتی / مطالب آموزشی روغن حرارتی / سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۴ فیلتر روغن)

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۴ فیلتر روغن)

تجهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می باشند :

  1. (Fired heater and waste heat recovery units from gas turbine generator (GTG
  2. Hot oil expansion vesselسایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی
  3. Hot oil circulation pump
  4. Hot oil filter
  5. Hot oil start-up pump
  6. Hot oil run down cooler
  7. (Heat exchangers (Consumers
  8. Hot oil storage tank
  9. Hot oil make up pump
  10. Hot oil drain drum and drain system
  11. Hot oil sump pump

در این قسمت و پست های بعدی در خصوص ملاحظات و چگونگی طراحی این تجهیزات ، مطالبی جهت استفاده  شما عزیزان قرار خواهد گرفت :

فیلتر روغن داغ : Hot oil Filter

معمولا پس از مدتی ساختار روغن های حرارتی ارگانیک  بر اثر اکسیداسیون و ترمال کراکینگ دی گرید می شود و تولید لجن و کک می نماید . همچنین پایپینگ چرخه روغن حرارتی دارای الودگیهایی نظیر خرده جوش ، گرد و غبار و …. می باشد که عمدتا در راه اندازی اولیه سیستم مقدار آن ببشتر است .قاعدتا این آلودگی ها می بایست از چرخه حذف شوند . بدین منظور ؛ بسته به سایز لوله ها در لوله های زیر ۲ ااینچ  از استرینر های Y Type و بالای ۲ اینچ از استرینرهای  Basket Type  در ورودی پمپ سیرکوله و یا به صورت Side Stream Bypass ( به تصویر دقت فرمایید) استفاده می شود .جنس کارتریج این استرینر ها از استنلس استیل با مش ۱۰۰ می باشد که وظیفه حفاظت از پمپ سیرکوله و فلومترهای موجود در چرخه را دارد .نصب فیلتر در چرخه دارای مزایای ذیل می باشد :فیلتر روغن داغ

  1. جمع آوری ذراتی که خود می تواند باعث دی گرید شدن روغن شود
  2. حفظ ویسکوزیته روغن با توجه به جمع آوری لجن های تولیدی
  3. حفظ بازده حرارتی سیستم برای مدت طولانی تر و کاهش مصرف انرژی
  4. ازدیاد عمر روغن حرارتی
  5. کاهش هزینه های نگهداری سیستم به وسیله حفاظت از پمپ سیرکوله و شیر الات

این فیلترها میبایست به صورت دوره ای جهت جلوگیری از ایجاد کاویتاسیون در پمپ و یا جلوگیری از خرابی احتمالی مکانیکال سیل پمپ سیرکوله ، تمیزکاری شوند .معمولا تعداد آن ۲ عدد است که یکی در حال کار و دیگری به صورت استند بای است (%۱۰۰*۱) و ظرفیت آن در حالت Side Stream Bypass از یک تا ده درصد دبی ماکزیمم روغن طراحی می شود .همچنین نصب differential pressure indicator در دوطرف فیلتر جهت آگاهی از زمان تمیزکاری آن ؛ از الزامات سیستم است .

همچنین می توانید جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی این فیلتر به اینجا مراجعه نمایید .

 برگرفته شده از سایت :https://www.researchgate.net

همچنین ببینید

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۵ مخزن ذخیره روغن داغ)

جهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *