خانه / روغن حرارتی / مطالب آموزشی روغن حرارتی / طرح بندی های مدار چرخش روغن حرارتی (قسمت اول)
thermal oil system

طرح بندی های مدار چرخش روغن حرارتی (قسمت اول)

Thermal Fluid System Layout :

روغن حرارتی مایع پس از گرم شدن در دیگ روغن داغ میبایست وارد چرخه فرآیند جهت گرم کردن تجهیزات و ادوات پروسسی یک پلنت شود .چرخش روغن در فرآیند ها دارای طرحهای (Layout) مختلفی است که وابسته به نوع فرایند و کیفیت کنترل حرارتی آن می باشد .در این قسمت یا انواع این سیستم ها که معمولا به ۴ روش دسته بندی می شوند آشنا خواهید شد :

روش اول)

Double Drop Leg with Back Pressure Control on By-Pass :Termal Fluid System Layout

این سیستم با یک مصرف کننده ساده ترین نوع می باشد  و در بسیاری از صنایع کوچک از این طرح استفاده می شود . با توجه به شکل مقابل در این سیستم مخزن انبساط دارای دو leg می باشد و کنترل فشار خط با یک شیر کنترل فشار و قرار دادن آن به عنوان شیر بای پس در هدر رفت و برگشت ؛صورت می پذیرد .

این سیستم به نام Double leg معروف است . معمولا در سیستمهای روغن داغ اگر منظور از قرار دادن مخزن انبساط فقط جهت انبساط روغن باشد وجود یک Leg کافیست اما در سیستم هایی که هوا گرفتن در آنها احتمال زیادی دارد از سیستم Double leg استفاده می شود. نکته مهم در طراحی های اولیه اینوع سیستم آن است که در این سیستم به دلیل استفاده از این خطوط Double leg در هواگیری اولیه ؛ سایزینگ آن با توجه به دبی نهایی (کلی) سیستم صورت می پذیرد تا هواگیری بهتر و صحیحی صورت پذیرد .
پیکر بندی این سیستم بر اساس یک کاربر واحد است . در این روش دمای تجهیز با تنظیم دبی روغن ورودی به ان کنترل می شود و شیر کنترل فشار ؛ وجود حداقل جریان را در هیتر روغن داغ تضمین می کند . این سیستم دارای حداکثر انعطاف پذیری  در تنظیم درجه حرارت است. در این سیستم یک کنترلر مقدار جریان سوخت مشعل دیگ ، دبی جریان روغن ، افت فشار ها ، دمای خط و سطح مخزن انبساط را زیر نظر می گیرد و آنها را در ناحیه ایمن کنترل می کند . همچنین کنترل دمای مصرف کننده میتواند با تنظیم مقدار سوخت مشعل دیگ انجام شود .این سیستم برای فرایند هایی که نوسانات حرارتی کمی  دارند ، مناسب است و برای جاهاییکه بارهای حرارتی یکسانی ندارند و بار حرارتی پر نوسانی دارند ؛ مناسب نیست .(Low Turndown Ratio) . در این سیستم جهت بالانس نگه داشتن موازنه حرارتی می بایست همیشه حداقل جریانی در دیگ به طور مداوم برقرار باشد .

منبع :LIQUID PHASE SYSTEM DESIGN GUIDE  شرکت ” EASTMAN ” 

همچنین ببینید

سایزینگ تجهیزات سیستم روغن حرارتی (قسمت ۵ مخزن ذخیره روغن داغ)

جهیزات اصلی که در سیستم روغن داغ استاندارد استفاده می شوند به شرح ذیل می …

دیدگاهتان را بنویسید